Uinnin maajoukkueet syksylle on julkaistu

#UUTINEN #UINTI 22.8.2024

Matti Mattsson Pariisin olympialaisissa heinäkuussa. Kuva: Lauri Vuorinen

Uinnin aikuisten maajoukkue syksyllä 2024 koostuu vuoden 2023–2024 A- ja B-maajoukkueista sekä uimareista, jotka alittivat kaudella 2023–2024 EM- tai lyhyen radan EM-kilpailujen aikarajan. Aikuisten maajoukkueen päätapahtuma on joulukuun lyhyen radan MM-kilpailut Budapestissa.

Maajoukkueiden ja kansainvälisten arvokilpailujen valintakriteerit uusiutuvat vuosille 2025–2028 ja maajoukkueet koostetaan uusien kriteerien mukaisesti 23.12.2024.

Maajoukkue syksy 2024

Leonie-Sarah Tenzer, MiUS
Luukas Vainio, Cetus
Jenna Pulkkinen, HSS

Huippu-uinnin päävalmentajana toimii Eetu Karvonen.

Vuoden 2025 kansainväliset kilpailut on päivitetty Uimaliiton sivuille kohtaan uinti – kansainväliset kilpailut. Osan kilpailuiden paikka on vielä avoinna, mutta ne päivitetään sivuille heti niiden selvittyä.

Uinnin nuorten sekä juniorimaajoukkueiden valinnat löytyvät myös Uimaliiton sivuilta. Nuorten maajoukkueen päätapahtumana toimii nuorten Pohjoismaiden mestaruusuinnit Tanskan Väljessä. NMJ:n sekä juniorimaajoukkueen vastuuhenkilönä toimii Aleksi Rajansuo.

Nuorten maajoukkue
Juniorimaajoukkue

Uimaliittovetoinen uimarin maajoukkuepolku alkaa varsinaisesti juniorimaajoukkueesta (JRMJ), johon valitaan syksyisin 14–15-vuotiaita tyttöjä ja poikia.

JRMJ:n jälkeen uimareita valitaan seuraavasta kahdesta ikäluokasta nuorten maajoukkueeseen (T ja P 16–17), jonka päätähtäin on aina nuorten EM-uinneissa kesällä.

Uimarin maajoukkuepolun rinnalle on luotu lasten ja nuorten alueleiritykset. Näihin kootaan alueittain 11–12-vuotiaita lapsia yhteensä 175 henkilöä ja 13–15-vuotiaita nuoria yhteensä 120. Nuorisojoukkuetta ei kaudella 2024–2025 ole, vaan uimarit ovat mukana alueleirityksillä.

Uinnin olympiavalmennuskeskuksen uimarit kaudelle 2024-2025 julkaistiin toukokuussa.

Parauinnin maajoukkueet julkaistaan myöhemmin.

Lisätietoja:

Eetu Karvonen, aikuisten maajoukkue
eetu.karvonen@uimaliitto.fi

Aleksi Rajansuo, nuorten maajoukkue sekä juniorimaajoukkue
aleksi.rajansuo@uimaliitto.fi