Uimarit Helsinki Swimming Academyyn on valittu

#UUTINEN #UINTI 30.5.2024

Urheilijavalinnat Helsinki Swimming Academyyn on tehty. Hakijoita oli yhteensä seitsemän, jotka pisteytettiin esitietojen, WA-pisteiden, haastatteluiden sekä kuivaharjoitustestin mukaan. Seitsemästä hakijasta viisi valittiin mukaan HSA:n toimintaan.

Koko hakuprosessin ajan urheilijat pidettiin tietoisina valintaperusteista sekä eri osa-alueiden vaikutuksista. Toiminnasta kiinnostuneille järjestettiin avoin infotilaisuus maaliskuun alussa. Pääsykoepäivään kutsuttiin mukaan huoltajat ja henkilökohtaiset valmentajat sekä pääsykoepäivän toimintamallia muutettiin aiemmasta.

– Pääsykoepäivän aikana urheilijat osallistuivat HSA:n iltapäiväharjoituksiin sekä uutena hakukriteerinä nostettiin kuivaharjoittelutesti, jonka toteutti URHEA:n fysiikkavalmentaja Roope Rissanen. Haastatteluita järjestettiin kaksi, joista toinen pohjautui ennakkotietoihin ja tulevaisuuteen urheilun näkökulmasta ja toinen URHEA:n urheilupsykologi Janica Järvenpään kanssa käydystä kahdenkeskisestä keskustelusta. Näin saimme hyvän kokonaiskartoituksen valintojen tueksi, summaa Uimaliiton uintiurheilun kehityspäällikkö Juha Turunen.

HSA:n päävalmentaja Matti Mäki oli tyytyväinen hakijoiden määrään ja laatuun sekä odottaa innolla jo tulevan kauden alkamista.

– Meillä on tulossa upea porukka ja odotan innolla pääseväni keskustelemaan urheilijoiden kanssa laajemmin sekä suunnittelemaan tulevaa. Meillä on joukossa vahvaa kokemusta sekä sopivasti nuoruuden intoa ja tällä kokonaisuudella uskon olevan positiivinen vaikutus kaikkien tekemiseen. Päätökset eivät koskaan ole helppoja ja haluan tässä erityiskiitoksen antaa HSA:n toiminnasta poisjääville urheilijoille. Kaikilla urheilijoilla näin pienessä joukossa on iso arvo ja merkitys sekä oma osuutensa ryhmän toiminnan kannalta, Mäki toteaa.

Helsinki Swimming Academyn kokoonpano:

Ada Hakkarainen (HSS)
Miina-Anniina Härkänen (LrU)
Veera Kivirinta (TaTU Tampere)
Laura Lahtinen (HSS)
Jesper Lietzén (Turun Urheiluliitto)
Davin Lindholm (HSS)
Veera Mustonen (RiUS)
Kalle Pesälä (OU)
Venla Päivärinta (IK)
Konsta Rantasuo (OU)
Noah Schmid (HSS)