Uimahyppyjen nuorten SM-kilpailut hypätään viikonloppuna Märskyssä

#UUTINEN #UIMAHYPYT 9.4.2024

Veera Piekkanen nähtiin myös aikuisten SM-kilpailuissa.

Uimahyppyjen nuorten SM-kilpailut järjestetään tulevana viikonloppuna 12.–14. huhtikuuta Mäkelänrinteen Uimahallissa Helsingissä. Uimaliitto järjestää NSM-kilpailut yhteistyössä Uimahyppyseura Tiirojen kanssa. Kilpailukutsu löytyy Uimaliiton sivuilta.

NSM-kilpailuissa hypätään tytöissä ja pojissa yksilölajeina 1 ja 3 metrin ponnahduslauta sekä kerrokset, joissa käytössä on 5, 7,5 ja 10 metriä. Parihypyissä tytöissä ja pojissa hypätään kolme metriä ja kerrokset.

Kilpailuihin on ilmoittautunut yhteensä 80 hyppääjää. Ilmoittautuneet näet täältä.

NSM-hypyt toimivat näyttökilpailuna uimahyppyjen nuorten EM- sekä nuorten MM-kilpailuihin. Uimahyppyjen kansainväliset kilpailut löytyvät listattuna tämän linkin takaa.

Yleisö on tervetullut seuraamaan uimahyppyjen NSM-kilpailuita. Kilpailut alkavat perjantaina kello 14.30 ja lauantaina ja sunnuntaina kello 10. Tarkempi aikataulu täällä.

Nuoret hyppääjät odottavat innolla tulevaa kisaviikonloppua

Jyväskylän Aallon vuoden 2023 uimahyppääjäksi valittu 13-vuotias Sofia Helosvuori aloitti uimahypyt Helsingin Tiiroissa käydessään ensimmäistä luokkaa. Hän edusti ensimmäiset vuodet Tiiroja, mutta muutettuaan perheensä kanssa Jyväskylään seuraedustus vaihtui Aaltoon.

– Tavoitteenamme on valmentajani kanssa saada minun kehitykseni mahdollisimman korkealle tasolle hypyissä tulevaisuudessa, vaikka harjoitusmahdollisuudet eivät olekaan täällä Jyväskylässä aivan optimaaliset.

Helosvuori treenaa viisi kertaa viikossa ja ajoittain hänellä on ryhmänsä kanssa erillinen trampoliinitreeni Monitoimitalolla muutaman kerran kuussa. Jokaisiin treeneihin Helosvuori lähtee iloisella ja energisellä mielellä, vaikka esimerkiksi sunnuntaiaamuisin treenit alkavat jo kello 8.15.

– Treenaaminen on todella kivaa täällä Jyväskylässä, koska treeniryhmä on niin kiva. Vaikka meillä ei ole mahdollisuutta päästä hyppäämään korkeimmilta tasoilta (viisi metriä on korkein), on treenaaminen silti mukavaa. Valmentajat ovat kivoja ja kannustavia, Helosvuori kertoo.

Parasta treeniryhmässä on ennen kaikkea hyvä ilmapiiri ja kaikki ovat kavereita keskenään sekä tsemppaavat toisiaan. Hyppääjän mukaan harjoituksissa ja kisamatkoilla porukassa on aina mukavaa.

Vantaa Divingin Veera Piekkanen nähdään myös tulevana viikonloppuna NSM-kilpailuissa. Piekkanen hyppää kisoissa B-tytöissä 1 ja 3 metrin ponnahduslaudalla sekä kerrokset. Piekkanen kuuluu nuorten PM-ryhmään.

– Olen harrastanut uimahyppyjä jo 8,5 vuotta. Parasta tässä on ehdottomasti uusien hyppyjen oppiminen sekä kilpailut.

Eino Pylvänäinen edustaa Uimahyppyseura Tiiroja. Pylvänäinen nähdään kilpailuissa B-poikien metrin ja kolmen metrin ponnahduslaudalla sekä kerroksilla sekä kolmen metrin parihypyissä Veikka Kauppisen kanssa.

– Treenit ovat sujuneet pääosin hyvin. On ollut välillä myös vaikeampaa, jos hypyt eivät ole onnistuneet. Tavoittelen omilta telineiltä voittoa, Pylvänäinen kertoo.

Pylvänäisen tapaan Tiiroja edustavan Paju Aulion mielestä nuorten SM-kilpailut ovat aina kivat kilpailut. Kilpailuissa hyppääjän mielestä parasta on tuttujen näkeminen ympäri Suomea ja kisaaminen kavereiden kanssa.

– Kisat ovat yleensä tutussa hallissa ja tuttujen ihmisten kanssa on rento tunnelma. Olen todella innoissani lähdössä kisaamaan. Ohjelmassa on uusia hyppyjä metrin ja kolmosen laudoilla, joita en ole ennen kisannut, joten se vähän jännittää, mutta hyvällä tavalla, Aulio avaa kuulumisiaan.

Viime viikkojen treenit ovat Auliolla menneet hyvin, joten hänellä on toiveikas fiilis hypyistä.

– On kiva päästä näkemään uusista hypyistä kehityskohteet ennen loppukevään kansainvälisiä kisoja.

NSM-hyppyjä voi seurata livenä tulospalvelu Divecalcista.