Tony Kilponen Uimaliiton toiminnanjohtajaksi

#UUTINEN #UINTI #UIMAHYPYT #TAITOUINTI #VESIPALLO 1.12.2021

Tony Kilponen aloittaa tehtävässä keskiviikkona 1. joulukuuta.

Tony Kilponen on valittu Suomen Uimaliiton uudeksi toiminnanjohtajaksi. Kilponen aloittaa tehtävässä keskiviikkona 1. joulukuuta.

– Uintiurheilun lajeissa on erittäin vahvoja suomalaisia menestyslajeja ja lajiperhe on yhteiskunnallisesti merkittävä ja vahvasti yhteisöllinen. Uinti, uimahypyt, taitouinti ja vesipallo ovat monipuolisia harrastuksia, jotka tuottavat liikunnan iloa vauvasta vaariin. Entisenä urheilijana ja liikunnan suurkuluttajana olen etuoikeutettu päästessäni tekemään töitä suomalaisen urheilun ja liikunnan eteen Uimaliitossa, Kilponen kommentoi.

Toiminnanjohtajan tehtävä oli avoimessa haussa ja yhteensä hakemuksia tehtävään tuli 22. Rekrytointiprosessi toteutettiin MPS-Yhtiöiden kanssa.

– Uimaliitolla on tavoitteellinen, rohkeasti eteenpäin katsova strategia, jonka toteuttamiseksi lähdimme hakemaan kokenutta johtajaa, jolla on monipuoliset näytöt. Saimme paljon kovatasoisia hakemuksia, ja olen hyvin tyytyväinen saadessamme Tony Kilposen vastaamaan operatiivisesta johtamisesta. Kilposen taustassa yhdistyy kokemus liike-elämästä, julkisen sektorin toiminnasta sekä urheilun parista niin johtotehtävistä kuin urheilijana, mikä antaa hänelle erinomaiset eväät tehtävässä onnistumiseen, Uimaliiton puheenjohtaja Ville Riekkinen kertoo.

Kilposella on yli 15 vuoden kokemus liiketoiminnan, urheilujärjestön sekä henkilöstöjohdon ja muista johdon tehtävistä. Yhdistetyn maajoukkueessa vuosina 1993–2000 kilpaillut Kilponen on toiminut mm. Lahden Hiihtoseuran toiminnanjohtajana.

Kilponen on Pohjoismaiden hiihtolajien Salpausselän kilpailujen kilpailunjohtaja sekä FIS:n tekninen asiantuntija yhdistetyssä.

Koulutukseltaan Kilponen kauppatieteiden (ekonomi) ja sotatieteiden maisteri. Lisäksi hän on suorittanut Tampereen kauppakamarin ja Hallituspartnerit ry:n Hyväksytty hallituksen jäsen (HHJ) -koulutuskokonaisuuden.

– Maajoukkueurheilijataustan lisäksi minulla on pitkäaikainen kokemus urheilun, seuratyön ja vapaaehtoistyön parissa, mikä on antanut vuosien aikana hyvin vahvan ymmärryksen ja tuntemuksen urheilusta toimintaympäristönä. Tämän sekä oman työkokemukseni ansiosta koen aidosti pystyväni tuomaan lisäarvoa uintiurheilulle. Lumikide vain muuttaa olomuotoaan vedeksi, Kilponen sanoo.

Uimaliiton strategia 2024 otettiin käyttöön viime syksynä. Strategian painopistealueina ovat osaaminen, menestys sekä koko kansan uinti-ilmiön mahdollistaminen.

– Työn tekemisen kulttuuri, osaaminen ja asenne uintiurheiluyhteisössä on erittäin korkealla tasolla. Toimintaympäristön muutoksen myötä tulevaisuudessa korostuu muun muassa rahoituksen vahvistaminen myös kaupallisten mahdollisuuksien avulla, millä vahvistetaan ja kehitetään koko kentän toimintaedellytyksiä. Nykyinen Uimaliiton strategia antaa toimintaympäristön muutokseen liittyen hyvät toiminnalliset kehittämisraamit ja painopistealueet, Kilponen sanoo.

Uimaliiton lajeina ovat uinti, uimahypyt, taitouinti ja vesipallo. Uimaliittoon kuuluu lähes 140 jäsenseuraa. Uimaliiton toiminnanjohtajan viran sijaisena on toiminut kehitys- ja kilpailupäällikkö Pasi Salonen.

Lisätiedot:

Ville Riekkinen