Suomen taitouinnin tarina – altaiden viehättävät flamingot

#UUTINEN #TAITOUINTI 18.9.2024

Kuva: Helsingfors Simsällskapin kuva-arkisto

Taitouinnin historiikki on kertomus taitouinnin synnystä ja kehityksestä Suomessa. Alkuvaiheessa laji tunnettiin nimellä kuviokellunta, jolloin naiset uivat muodostelmissa ja kuviot tehtiin kellumalla ja kuviota vaihdettiin aina vihellyksestä.

Kuviokellunnan jälkeen seurasi taideuinti soolona tai duona. Taideuinnin jälkeen kehittyi taitouinti, joka uitiin musiikin säestyksellä. Vuonna 1984 taitouinti nähtiin ensimmäisen kerran olympiaohjelmassa Los Angelesin kisoissa. Ensimmäinen suomalainen taitouimari olympia-altaissa oli Liisa Laurila (nyk. Rohleder), joka Outi Kokko-Ropposen valmentamana osallistui Barcelonan kisoihin vuonna 1992. Taitouinti on kehittynyt vuosien varrella huimin askelin ja toteutuksissa näkee tänä päivänä huikeita akrobaattisia suorituksia.

Taitouinnin historia on varsin mielenkiintoinen. Kirjassa kerrotaan lajin eri vaiheista Suomessa alkaen vuodesta 1887, jolloin voidaan sanoa, että lajilla oli ensiesiintyminen Helsingin Ursinin uimalaitoksessa sisarusten Aino ja Ada Enqvistin toimisesta. Silloin voidaan todeta syntyneen varsinaisesti taitouinnin Suomen tarina.

Suomessa lajin elämänliekki on vuosien varrella lepattanut hetkittäin heikosti, mutta on aina noussut eri tekijöiden toimesta uuteen eloon. Henkilö, joka kipinöi lajille 1960-luvulla oli Ulla Turpeinen, mutta lajin juurtuminen oli kovin vaikeaa. Sen jälkeen, kun kuopiolaiset Aija Finne ja Marja Turunen tarttuivat 1980-luvulla määrätietoisesti lajin kehityshaasteeseen, on taitouinnin elämänlanka vuosi vuodelta vahvistunut. Siinä työssä Ulla Lucenius on tehnyt mittavan työ. Myös Lucenius löysi Kuopiossa innostuksensa lajiin. Nadja Kaukoniemi teki vahvaa työtä 1980-luvulla ja onnistui nostamaan taitouinnin kansainväliselle tasolle.

Taitouinnin historiikki on ollut työn alla lähes puolitoista vuotta. Julkaisija on Suomen Uimaliitto, tuottaja Tmi Ameba ja painopaikka Otavan kirjapaino ja kirja on lähes 160-sivuinen.

Taitouinnin historiikki julkaistaan 12. lokakuuta ja kaikki ovat tervetulleita julkistamistilaisuuteen, joka pidetään Mäkelänrinteen Uintikeskuksessa kello 15. Ilmoittautuminen tapahtumaan sähköpostitse osoitteeseen rolf.mikkola@gmail.com tai WhatsApp -viestillä (050 5555 505) viimeistään 4.10. mennessä.

Kirjan voi tilata ennakkoon yllä olevista yhteystiedoista ennakkohintaan 28 euroa ja kirjan voi lunastaa tilaisuuden yhteydessä. Kirja voidaan myös toimittaa myöhemmin postitse, jolloin hintaan lisätään 9,80 euron postitusmaksu. Ennakkotilauksen voi noutaa myös ilman postimaksua Mäkelänrinteen Uintikeskuksen uimavarustemyymälästä (Altaalle). Tilausmaksu suoritetaan tilille: Tmi Ameba, FI42 1470 3501 1047 83. Kuitti toimitetaan pyynnöstä.

Rolf Mikkola, Kirjan kirjoittaja sekä Uimaliiton toiminnanjohtaja 1985–2009

Henkilöt