Pyörällä treeneihin -viikko haastaa liikkumaan lihasvoimin treeneihin

#UUTINEN #UINTI #UIMAHYPYT #TAITOUINTI #VESIPALLO 13.8.2024

Suomen Uimaliitto on sitoutunut koko urheiluyhteisön yhteiseen vastuullisuusohjelmaan, jonka tavoitteena on vastuullinen urheilu ja liikunta kaikilla osa-alueilla. Vastuullisuusohjelma on jaettu viiteen osa-alueeseen: hyvä hallinto, turvallinen toimintaympäristö, yhdenvertaisuus ja tasa-arvo, ympäristö ja ilmasto sekä antidoping ja reilu kilpailu. Elo-syyskuussa keskitymme vastuulliseen seuratoimintaan ympäristön ja ilmaston näkökulmasta.

Osana ympäristön ja ilmaston teemakuukausia, järjestämme Pyörällä treeneihin -kampanjan 2.–8. syyskuuta. Kampanjan tavoitteena on kannustaa uimaseurojen harrastajat, valmentajat sekä huoltajat liikkumaan treeneihin lihasvoimin. Kävele, pyöräile tai rullalautaile – tyyli on vapaa, kunhan lihakset tekevät työtä.

”Liikenne on kaikkein suurin ilmastoon vaikuttava tekijä ja päästöjen aiheuttaja harrastustoiminnassa. Vaikuttavin valinta mitä seura voi ilmaston hyväksi tehdä on muuttaa taktiikkaa kuljetuksissa. Ei enää väljästi pakatun auton pitkiä kuljetuksia ympäri kenttää, vaan liikutaan fiksusti, aktiivisesti ja joukkueena. Turhalle kuskaamiselle kyytiä!” (Olympiakomitea. KEKE-koutsi. 2020)

Näin seuranne voi osallistua Pyörällä treeneihin -kampanjaan:

• Tehkää päätös kampanjaan osallistumisesta.
  • Tiedottakaa seuran harrastajia, valmentajia ja huoltajia kampanjasta.
  • Käynnistäkää seuran liikkumishaaste, jossa pisteitä saa lihasvoimin liikutuista treenimatkoista.
  • Kirjatkaa suoritukset ylös yhdessä sovittuun paikkaan. Voitte ladata valmiin pohjan tästä.
  • Tehkää hyötyliikunnan keräämisestä kilpailu, jossa ahkerin liikkuja/joukkue/ryhmä palkitaan.
  • Jakakaa treenimatkat someen hashtageilla #pyörällätreeneihin #vastuullisestivedessä ja mainitkaa julkaisuissa @uimaliitto.
  • Ottakaa seurantaan uimaliiton sosiaalisenmedian kanavat saadaksenne lisää vinkkejä kampanjan toteutukseen. Löydät meidät somesta tunnisteella @uimaliitto.

Olympiakomitean julkaisemasta ”KEKE-koutsi” -oppaasta löydät lisää vinkkejä ekologisesti kestävämpien valintojen toteuttamisesta seuratoiminnassa. Voit käydä tutustumassa näihin vinkkeihin täältä.

Olympiakomitea. KEKE-koutsi. 2020| KEKE-koutsi vinkkikortit

Kuva: iStock