Orca Helsinki uusi lasten ja nuorten tähtiseura

#UUTINEN #UINTI 7.10.2024

Seura vastaanotti Tähtimerkin lauantaina 5.10.

Orca Helsinki on vuonna 2011 toimintansa aloittanut helsinkiläinen uimaseura. Seuralla on toimintaa leikki-ikäisistä aikuisiin asti, toimintamuotoina ovat lasten uimakoulu, harrasteuinti, kilpauinti sekä aikuisten uintiryhmät.

Seura teki päätöksen tähtiseurapolulle lähtemisestä keväällä 2022. Prosessin aikana tunnistettiin vahvuudet ja kehittämisenkohteet, laadittiin uusia linjauksia ja dokumentteja sekä jalkautettiin uusia toimintamalleja seuran arkeen.

–  Prosessi kesti pidempään kuin aluksi kaavailimme. Asioita dokumentoitiin melkoisesti ja suurin osa niistä on nidottu nyt toimintakäsikirjaksi. Toisaalta pidempi aikajänne mahdollisti sen, että osa kehityskohteista saatiin maaliin ja nähtiin tuloksiakin. Kävimme monta hyvää keskustelua valmentajien ja hallituksen kanssa. Yhteinen kuva seuran olemuksesta ja toimintalinjasta kirkastui. Onnistumisia tuli melkein joka osa-alueella, etenkin urheilutoiminnassa ja johdossa, seuran toimiinnanjohtaja Tuomo Kilpikivi ja puheenjohtaja Esa Lehtoila kertovat.

Saavutettu tähtimerkki on tunnustus ansiokkaasta ja pitkäjänteistä seuratyöstä ja se kuvastaa hyvin Orcan nykytilaa, mutta myös sen kehitystä vuodesta 2014 tähän päivään. Tähtimerkki ohjaa seuran toimintaa tulevaisuudessa ja tavoitteena on, että aikki tulee perustumaan jollain tavalla tähtiseuran ideaan.

– Esimerkiksi nykyinen valmennuslinja ja toimintakäsikirja on hyvä merkkipaalu. Käsikirjasta hahmottuvat seuran tärkeät kokonaisuudet, ja se turvaa kehityksen myös tulevaisuudessa, erityisesti toimijoiden vaihtuessa, Kilpikivi ja Lehtoila sanovat.

Seuran vahvuuksiksi kerrotaan seuran sopiva koko, joka toimii sopivan kokoisessa toimintaympäristössä. Seurassa on kunnianhimoisia ja osaavia henkilöitä oikeissa tehtävissä.

Tähtimerkki luovutettiin lauantaina 5.10. Helsingissä.

Auditointi suoritettiin onnistuneesti 5.6.2024 Helsingissä yhdessä Uimaliiton ja Etelä-Suomen Liikunta ja Urheilu Ry:n kanssa.

Tähtimerkki luovutettiin lauantain 5. lokakuuta Helsingissä. Merkin luovutti Uimaliiton toiminnanjohtaja Pasi Salonen ja sen vastaanottivat Kilpikivi ja Lehtoila yhdessä muiden seuran ihmisen kanssa.

– Kehitys ei pysähdy. Hyvät toimivat asiat tiedostetaan ja niitä ylläpidetään ja vaalitaan, joka sekin vaatii aktiivista työtä. Tulevaisuudessa keskitymme toiminnan laadullisiin tekijöihin ja viilaamme vielä muun muassa uimarin sekä ohjaajan polkua. Toimintaympäristön muutoksiin pyritään reagoimaan ennakoivasti ja ketterästi. Määrällisiä asioita meidän on hankalampi enää kehittää allasresurssien rajallisuuden vuoksi, ja koska valtaosa seuran harjoitusryhmistä on jo täynnä, Lehtoila ja Kilpikivi toteavat ja jatkavat:

– Tähtiseuraohjelma on mielestämme erinomainen tapa kehittää seuraa aidosti. Etenkin jos kehitykselle antaa riittävästi aikaa, niin hyvä tulee.

Orca on Uimaliiton jäsenseuroista 24. tähtiseura. Paljon onnea ORCA!