Kevään toinen seurakierros suuntautui Savoon

#UUTINEN #UINTI #UIMAHYPYT #TAITOUINTI #VESIPALLO 13.6.2023

Seurakierros starttasi Mikkelistä.

Uimaliiton vuoden toinen seurakiertue suuntautui Mikkeliin, Varkauteen ja Kuopioon. Seurakierroksella mukana olivat Uimaliiton henkilöstöstä seurakehittäjä Krista Salonen, valmennus- ja koulutustoiminnan kehittämisen projektikoordinaattori Juha Turunen sekä harrasteliikuntavastaava Annimari Korhonen.

Seuravierailujen tarkoituksena on tavata kasvotusten jäsenseurojen toimijoita sekä keskustella nykytilanteesta, tulevaisuuden näkymistä, ja yhteistyöstä Uimaliiton ja jäsenseurojen välillä.

Seurakiertue sai erittäin positiivista palautetta seuroilta. Uimaliitto sai arvokasta palautetta niin koulutus-, kilpailu- kuin valmennustoiminnankin kehittämiseen. Seurat toivovat lisää Uimaliiton jäsenseurojen yhteisiä tapahtumia ja verkostoja. Alueiden olosuhteet, hallihankkeet, varainhankinta sekä kustannusten nousu nousivat esille keskusteluissa.

Mikkelin Uimaseura

Seuratiimi tapasi Mikkelin Uimaseuran edustajat kiertueen ensimmäisenä päivänä. Mikkelin Uimaseura tarjoaa mahdollisuuden sekä harrastamiseen että kilpailemiseen uinnin parissa lapsesta aikuisikään asti.

Mikkelissä tehdään erinomaista työtä niin valmennustoiminnan kuin hallitustyöskentelyn edistämiseksi. Olosuhteet ja sen tuomat mahdollisuudet sekä haasteet ovat lähes aina iso keskustelun aihe. Ilahduttavaa oli kuulla, että Mikkelissä yhteistyö kaupungin kanssa toimii hyvin ja allastilaa on tällä hetkellä hyvin tarjolla.  Seura tekee tiivistä yhteistyötä Urheiluakatemian ja liikunnan aluejärjestön kanssa. Yhteisöllisyys on yksi seuratoiminnan kulmakivistä, ja siitä pidetään hyvin huolta mm. tarjoamalla yhteisöllisiä tapahtumia seuran ihmisten kesken.

Mikkelissä tehdään erinomaista kehittämistyötä uintiurheilun eteen!

Varkauden Uimarit

Savon seurakiertueen toinen tapaaminen järjestettiin Varkauden Uimareiden kanssa Uimahalli Ilopisarassa. Seura tarjoaa mahdollisuuden sekä kilpa- että harrasteuintiin. Seura tarjoaa myös polun aikuisuimareille sekä tarjoaa yrityksille tyhy-toimintaa.

Varkauden Uimarit ovat tiiviisti mukana kesän päätapahtumassa Vekara Varkaus -festivaaliviikossa. Viikon aikana Varkaudessa järjestetään yhteistyössä eri toimijoiden kanssa tapahtumia ja lajikokeiluja. Tapahtuma on viikon kestävä koko perheen tapahtuma. Tänä vuonna tapahtuman teemana on vesi, mikä sopiikin erinomaisesti uimaseuran tarjoamiin palveluihin. Yhteistyötä tehdään myös tiiviisti lähiseutujen uimaseurojen kanssa mm. koulutusten ja kilpailujen osalta.

Hallihanke kaatui muutama vuosi sitten – toivottavaa olisikin, että uusi hallihanke saadaan käyntiin ja näin edistettyä uinnin olosuhteita. Yhteistyö kaupungin ja hallin kanssa koetaan kuitenkin toimivaksi.

Varkaudessa tehdään erinomaista työtä ilolla ja yhteistyössä alueen eri toimijoiden kanssa.

Kuopion Uimaseura

Seurakiertueen toisena päivänä Uimaliiton henkilöstö suuntasi Kuopioon tapaamaan Kuopion Uimaseuran edustajia. Tapaaminen järjestettiin Kuopion uudehkossa ja hienossa Kuntolaakson uimahallissa. Olosuhteet seuran toimintaan ovatkin todella hyvät.

Kuopion Uimaseura tarjoaa ainoana Uimaliiton jäsenseurana mahdollisuuden kaikkiin neljään lajiin: uinti, uimahypyt, taitouinti ja vesipallo. Keskustelua käytiin paljon myös pienlajien näkökulmasta. Seura nosti esille muun muassa kehitystyön, jota taitouinnissa on tehty ansiokkaasti seuran sisällä. Lisäksi seura panostaa uimahyppytoiminnan kehittämiseen ja harrastajamäärän kasvattamiseen. Aluevalmennusjärjestelmä nähtiin hyvänä väylänä kehittää lajeja yhteistyössä liiton ja muiden seurojen kanssa.

Seurassa halutaan luoda yhteisöllisyyttä ja yhteistyötä kaikkien neljän lajin välillä. Kuopion uimaseuralla onkin käytössä erinomainen malli, jossa kaikkien neljän lajin urheilijat sekä valmentajat kootaan yhteisiin tapahtumiin. Tämä on selkeästi edistänyt yhteisöllisyyttä sekä lajien välistä arvostusta.

Ensi vuonna juhlitaan, sillä Kuopion Uimaseura täyttää upeat 120 vuotta!

Asiasanat

seurakierros