European Aquatics Open Water Cup

#UUTINEN #UINTI 21.5.2024

Euroopan Uimaliitto järjestää vuosittain avovesiuinnin cup kilpailun, jossa uidaan 5-6 osakilpailua riippuen vuodesta. Tänä vuonna Cup starttasi aiempia vuosia myöhemmin, vasta toukokuussa, kun lauantaina kisattiin upeissa maisemissa Italian Piombinossa. Kilpailu oli todella kovatasoinen, koska Euroopan Uimaliiton EM-kilpailuihin osallistumisen kriteerinä on osallistuminen vähintään yhteen Cup-kilpailuun.

Kuva: Hanna Kasvio

Suomella oli edustus kilpailuissa ensimmäistä kertaa Cupin historiassa, kun Louna Kasvio (EKU) ja Leonie Tenzer (MiUS) osallistuivat naisten 10 km kilpailuun. Molempien kisadebyytti sujui hienosti, Louna sijoittui sijalle 33. ja Leonie sijalle 34. Naisten kilpailussa oli yhteensä 56 kilpailijaa, tulokset nähtävissä täällä.

Kuva: Hanna Kasvio

– Ennen kisaa ei ollut suuria odotuksia, sillä vaikka laji onkin uinti niin olen vielä hyvin aloittelija avovesiuinnissa. Tietysti EM-paikka oli mielessä, mutta koska tiedettiin, että tämä Piombinon kisa tulee olemaan tosi kovatasoinen niin en ottanut siitä mitään paineita, Kasvio kertoi.

– Kisa alkoi omalta osaltani hyvin, ja pysyin ensimmäiset kierrokset kärjen mukana, vaikkakin sain aika paljon osumaa muista uimareista. Kolmannen kierroksen lopussa eli noin puolivälissä, jouduin korjaamaan lakkiani ja lasejani, minkä takia tipuin kärkiryhmästä. Tämän jälkeen jouduin uimaan ja suunnistamaan reitillä yksin, mikä oli haastavaa. Jaksoin kuitenkin hyvin loppuun asti ja onnistuin myös kaikilla syöttöpisteillä, mikä oli kehitystä viime kertaan.

– Sain kilpailuista paljon hyvää kokemusta ja itsevarmuutta seuraaviin avovesikilpailuihin. Avovesiuinti on hyvin rankka ja kilpailtu laji ja se vaatii vielä harjoittelua, niin varusteiden, kuin valmistautumisen ja taktiikankin suhteen, Kasvio jatkaa.

– Lajin erikoistilanteita, kuten yhteislähtöä, maaliintuloa ja poijujen kiertämistä sekä peesaamista tulee vielä harjoitella, jotta saan varmuutta, itse uintivauhti riittää hyvin jo kansainväliselläkin tasolla. Avovedessä pitää tottua jatkuvaan kontaktiin ja se onkin vähän kuin uinnin, suunnistuksen ja nyrkkeilyn yhdistelmä, Kasvio toteaa.

Kuva: Hanna Kasvio

– En odottanut kilpailultani paljoa. Halusin vain nähdä, kuinka voin todistaa itseni kansainvälisellä tasolla, ja vain pitää hauskaa, Tenzer kertoo.

– Kisassa oli ylä- ja alamäkiä. Halusin uida johtoryhmän kanssa mahdollisimman pitkään, valitettavasti kuitenkin kolmannen kierroksen jälkeen tipuin ryhmästä ja jouduin uida viimeiset kolme kierrosta yksin.

– Avovesiuinti on minulle vaihtelua uima-allas uinnille. Nautin uimisesta järvessä tai meressä ja haluaisin kehittää taitojani avovedessä, kommentoi Tenzer.

– Kasvatimme harjoitusmatkaani erityisesti tätä kilpailua varten 6–7 km:stä 7–8 km:iin. Muuten kauden aikana tykkään treenata järvelle ja harjoitella suunnistusta avovedessä, Tenzer jatkaa.

Kuva: Hanna Kasvio

Uimaliiton lajikohtaisen arvokilpailukriteerin mukaisesti molemmat saavuttivat paikan aikuisten EM-kilpailuun. EM-kilpailuissa kilpailumatkat avovesiuinnissa ovat 5, 10 ja 25 km. EM-kilpailut käydään 12.-15.6. Belgradissa, Serbiassa. Joukkue kilpailuihin julkaistaan myöhemmin.